Kantarellpotatis

2012-12-17 @ 12:30:00 Permalink Mat Kommentarer (0) Trackbacks ()

Det har blivit en del mattips här på sistonde och jag känner att jag inte kan utesluta kantarellpotatisen. Detta är så himla gott och passar till i stort sett alla typer av kötträtter. Jag föredrar att ha en bit kotlett eller kycklingfilé till detta.
 
Det är en del moment i kantarellpotatisen och det tar ca 50 minuter att göra. Jag klassar det som lite finare helgmat då man dessutom har tid att krydda med lite kärlek också. 
 
 
4 portioner

Du behöver:

1 kg Potatis
2 mks Dijonsenap
1 msk Flytande honung
2 burkar kantareller (eller 200g fräska)
2 Schalottenlökar
Olja och smör att steka i
Salt och pappar

Så här gör du:

Sätt ugnen på 125 grader. Skala och skär potatisen i 2 cm stora tärningar. Råstek i lika dela olja och smör tills de får färg. Blanda i senap och honung och krydda med salt och peppar. Laga klart i ugnen i ca 40 minuter. Finhacka schalottenlökarna och fräs med kantareller i smör. Blanda potatisen med svampblandningen och smaka av.
 





Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback