Knäckebröd

2012-10-04 @ 16:08:00 Permalink Mat Kommentarer (0) Trackbacks ()

Har ni gjort eget knäckebröd någon gång?
Det är super enkelt, nyttigt och mycket gott. Det känns framförallt mycket roligare att både äta det själv samt att bjuda på när man har gjort det själv. Testa ni med! 
 
Detta behöver du: 
2 dl majsmjöl (men jag använde rågmjöl - fungerade lika bra!)
0,5 dl linfrö
0.5 dl sesamfrö
0,75 dl solrosfrö
0,25 dl pumpafrö
0,5 dl olja
2,5 dl kokande vatten
Ett par nypor flingsalt
 
Såhär gör du:
Blanda alla fröer och mjölet, häll sedan på olja och det kokande vatten och rör ihop det till en smet. Tryck ut smeten på ett bakplåtspapper så att det täcker hela pålten, strö över saltet och baka i 150° i ca 50 min (tiden beror självklart på ugnen, jag hade min plåt innne i ca 70 min) Låt plåten svalna och bryt sedan loss så stora bitar som du vill ha. Det ger bara knäckebrödet en extra charm när kanter är sådär ojämna. Bon Appetit!
 


 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback